zaterdag 9 augustus 2008

Chocolatier 2

Afgelopen woensdag zat ik bij S van de winkel E in de werkruimte achter de winkel. Ook daar was de reactie op het idee enthousiast. En ook daar deed men niet moeilijk over het openbaar maken van het fabricageproces. Maarrrr: ambachtelijkheid werd wel gezien als hetzelfde als met de hand maken, wat volgens mij niet het geval is. Ze hebben in ieder geval geen echte productielijn. Als ze iets maken (chocolaatjes e.d.) gaat de grondstof (callets; in het Vlaams: chocoladedrops; weer wat geleerd) eerst de magnetron in en worden daar naar 50 graden gebracht; dan volgt de rest van het tempereerproces. Op de zak met callets van de firma Callebaut stond een aardig grafiekje van het temperatuurverloop tijdens het proces. Goed voor het artikel dat ik voor Euclides schrijf! Op de site van Callebaut staan heel instructieve filmpjes over het kristallisatieproces.

In wat voor andere wereld ben ik nu weer beland? Ik kom wel steeds verder van de wiskunde ;-) Maar nog steeds vind ik het interessant en leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten